02.03.2025
19:00

„Wow" chor. i reż. Marta Wołowiec | wyst. Marta Wołowiec, Tomasz Pommersbach

  • „Wow" fot. N. Kaban
  • „Wow" fot. R. Skwarek
  • „Wow" fot. R. Skwarek

2.03.2025 | 19:00

„Wow” / koncepcja, reżyseria i choreografia: Marta Wołowiec / performans: Marta Wołowiec, Tomasz Pomersbach / dramaturgia: Janusz Orlik / muzyka: Wojciech Kiwer / reżyseria świateł: Klaudia Kasperska / kostiumy: Dominik Więcek / 60 min. 

Uwaga: W spektaklu występuje światło stroboskopowe, dym oraz głośna muzyka.

„Wow” Marty Wołowiec to koszmar dla recenzentki, bo jest to po prostu spektakl o radości i pasji do tańca; nie mam jak go włożyć w dyskursy i teorie. [...] Taniec w tym kontekście jawi się jako mechanizm odreagowywania, naturalny, niepohamowany instynkt (tańca przecież nikt nie wymyślił, a każdy wie, jak tańczyć). To taniec dla wszystkich, jakkolwiek patetycznie to brzmi. Repertuar muzyczny wskazuje na spontaniczne potańcówki ze znajomymi, gdy przerzucamy się radiowymi hitami. Nagle znika wstyd, a pojawia się ekstaza".

Weronika Nagawiecka, DIDASKALIA

W czasach mroku i niepokoju, artyści, zastanawiają się nad tym, czym jest przyjemność w życiu, przyjemność z tańczenia czy z oglądania tańca. Balansując na granicy popu, kiczu i bezkresnego transu, Marta Wołowiec i Tomasz Pomersbach stopniowo zachęcają się nawzajem, by odsłonić kolejne taneczne grzeszne przyjemności. Ciała: bezpretensjonalne, oddane przyjemnościom, pochłonięte tańcem, odbijają się od ziemi i unoszą w stan błogości. 

Punktem wyjścia do pracy nad spektaklem był fenomen choreomanii – tanecznej plagi, która przez ponad dziesięć wieków pojawiała się w różnych miejscach Europy. Mania tańczenia na ulicach gromadziła setki osób we wspólnym szalonym tańcu do wycieńczenia, do utraty przytomności, a czasem – do utraty życia. Do dziś przyczyny tych ekstatycznych ruchów nie są znane, jednak jedna z teorii podaje także, że bezustanny taniec był skutkiem “zbiorowego załamania nerwowego”, którego przyczyną miał być specyficzny czas pełen zaraz, wojen i katastrof naturalnych.

Marta Wołowiec  to choreografka, performerka, tancerka, dyplomowana instruktorka tańca, menedżerka kultury. Występowała na scenach w Polsce, w Niemczech, Holandii, Szwajcarii, Bułgarii, Norwegii, Szwecji, Libanie, Włoszech, Belgii, Danii, Francji i na Litwie. Autorka spektakli solowych i kolektywnych, tworzonych we współpracy z polskimi oraz zagranicznymi twórcami: “WoW", "Lil", “Tens”, “Light Darkness”, “Guppy 13”, “TYTUM”, “Naturgemalde”, “Kobiety Wyspiańskiego”, "Hold on", “spectral layers of movement”. Jako choreografka współpracowała z KORZO Theatre (Holandia), Dancehaus piu (Włochy), Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, Wrocławskim Teatrem Współczesnym, Teatrem Muzycznym Capitol, Instytutem Grotowskiego, Teatrem Groteska w Krakowie, Teatrem Banialuka. Laureatka Nagrody Specjalnej w Konkursie o Nagrodę Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego.

W swoich własnych pracach choreograficznych artystka eksploruje temat energii i ruchu progresywno-transowego. Ważny jest dla niej naturalny przepływ, a także zaangażowanie widza poprzez wzajemne pobudzanie uważności ciała i umysłu.

Tomasz Pomersbach to tancerz, instruktor tańca oraz praktyk Metody Ilana Leva. Pochodzi z Wrocławia, gdzie w studiu baletowym Operetki Dolnośląskiej rozpoczął swoją edukację taneczną. Studiował na London Contemporary Dance School, uzyskując w roku 2010 certyfikat edukacji wyższej University of Kent. W latach 2010-2013 był tancerzem Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, gdzie występował w spektaklach Ewy i Pauliny Wycichowskich, Andrzeja Adamczaka, Yossiego Berga, Ohada Naharina i Jo Strømgrena. Od roku 2013 działa jako artysta niezależny. W latach 2013-2022 był stałym członkiem zespołu Pink Mama Theatre, z którym zrealizował 6 pełnometrażowych spektakli łączących teatr dramatyczny z tańcem i teatrem fizycznym (Psittacus Erithacus, Dynastia, Olimpiada, Jungle, Fashion oraz Shaved Town). Wraz z Pink Mama Theatre występował m.in. na Polskiej Platformie Tańca, festiwalu Dance Days Chania w Grecji oraz Fringe Festival w Edynburgu.

-----------------------------

BILETY:

45 zł - bez zniżek

25 zł - karta do kultury*, bilet ulgowy*, karta tancerza*

Bilety bez zniżek na przedstawienia można nabywać w sklepie internetowym Klubu Żak: https://tickets.klubzak.com.pl/

Bilety ulgowe i zniżkowe są w sprzedaży wyłącznie w kasie Klubu Żak za okazaniem przed zakupem biletu ważnej legitymacji, Karty (*1 bilet na 1 legitymację / 1 Kartę). Ulgowe bilety przysługują wyłącznie studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (licencjackich i magisterskich, do 26 roku życia), uczniom, emerytom i rencistom, posiadaczom Karty Dużej Rodziny – za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji lub karty.

Zakupione bilety nie podlegają zwrotom. Osoby spóźnione na spektakle teatralne nie będą wpuszczane na widownię po rozpoczęciu spektaklu oraz nie otrzymają zwrotu pieniędzy za niewykorzystane bilety. Prosimy o punktualne przybycie. Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca nie są numerowane.

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na spektakle należy odebrać w ciągu 3 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dane przedstawienie.

Kasa czynna w g.15.00 - 21.00, w soboty i niedziele od g.16.00 lub 30 minut przed pierwszym seansem. Kontakt: tel. 58 344 05 73 w.117 (w godz. pracy kasy), kasa@klubzak.com.pl

Organizator: Klub Żak, 80-266 Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197, biuro@klubzak.com.pl